-25 % sinulle jäsen tai jäseneksi liittyvä.

The North Face: Löydä sisäinen seikkailijasi

Vuonna 1966 nuori kunnianhimoinen amerikkalaiskiipeilijä väsyi laadukkaiden varusteiden etsimiseen postimyynnistä ja armeijan ylijäämävarastosta. Hän päätti lainata muutamia tuhansia dollareita kehittääkseen maailmanlaajuisen kulttuurisen liikkeen – The North Facen.

Kiipeilijä Doug Tompkinsin visio kiipeilyvarusteiden helposta saatavuudesta toteutui, kun hän avasi ensimmäisen myymälänsä San Franciscon boheemilla North Beachin alueella vuonna 1966. Pienestä The North Face -myymälästä tuli nopeasti monien parhaiden kiipeilijöiden ja seikkailijoiden kokoontumispaikka. Nimen kerrotaan olevan peräisin siitä, että pohjoinen vuorenrinne on aina vaikein ja kylmin puoli kiivetä pohjoisella pallonpuoliskolla.

Seikkailua leirintäalueiden ulkopuolella
Myymälästä tuli suuri menestys. Siellä myytiin varusteita, joita ei pystynyt ostamaan mistään muualta Yhdysvalloissa. Yhdessä vaimonsa Susie Tompkinsin kanssa Doug onnistui myös käynnistämään palvelun, jolla tarjottiin asiantuntemusta ja pyrittiin saamaan yhä useammat kokemaan seikkailuja leirintäalueiden ulkopuolella teiden varsilla. Palvelu houkutteli monia nuoria amerikkalaisia.


The North Face -myymälän avajaiset 1966. Kuva: Suki Hill.

Vuonna 1969 The North Face sponsoroi ensimmäistä kertaa tutkimusmatkan. Merkki tarjosi varusteet Artic Institute of North American korkeanpaikan tutkimukselle Mount Logan -vuorella Kanadassa. Hap Klopp oli tuolloin juuri ostanut tuotemerkin. Tässä vaiheessa yritys kasvoi myymälästä omien teknisesti edistyksellisten vuorikiipeilyvarusteiden suunnitteluun ja valmistukseen. Tuotteilla oli sama nimi kuin myymälällä, The North Face.

Tuotemerkki pääsi tutkimusretkien makuun ensimmäisen matkan jälkeen, ja vuonna 1972 alkoivat oikeat seikkailut. Ned Gillette oli ensimmäinen tuotemerkin sponsoroima urheilija. Ned, jolla oli luova sisäinen palo, teki asioita, joita kukaan ei ollut tehnyt aiemmin tai edes unelmoinut tekevänsä, kuten matkoja maailman syrjäisimpiin ja koskemattomimpiin paikkoihin. Siitä lähtien urheilijoiden sponsorointi on ollut itsestään selvä osa tuotemerkkiä. Vuodesta 1997 lähtien tuotemerkin urheilijat ovat testanneet sen varusteet kaikkein epäsuotuisimmissa olosuhteissa, ennen kuin ne pääsevät myyntiin myymälöihin.

”Sellaisista kuin Ned tuli edustajiamme. Ei siksi, että käännyimme heidän puoleensa, vaan siksi, että varusteidemme avulla he pystyivät toteuttamaan seikkailu-unelmiaan.”

– Hap Klopp, The North Facen toimitusjohtaja 1968–1988.

Vaatteita päästä varpaisiin
80-luvulla The North Face laajensi valikoimaansa lasketteluvaatteisiin ääriolosuhteissa. Laajennetulla valikoimallaan tuotemerkki oli vuosikymmenen lopussa Yhdysvaltain ainoa toimittaja, joka tarjosi kattavan malliston suorituskykyisiä päällysvaatteita, lasketteluvaatteita, makuupusseja, laukkuja ja telttoja.

The North Face alkoi valmistaa treenivaatteita 90-luvulla ja lanseerasi innovatiivisen Tekware-malliston, joka oli kehitetty antamaan vuorikiipeilijöille, vaeltajille, juoksijoille ja ulkoilijoille täydellistä istuvuutta ja toimivuutta. Muutamaa vuotta myöhemmin yritys otti seuraavan askeleen ja toi markkinoille kenkiä: malliston juoksu-, kiipeily- ja vaelluskenkiä. Nyt se pystyi tarjoamaan ison valikoiman päästä varpaisiin.


Kesämallisto 2020 sisältää suorituskykyisiä varusteita kaikenlaisiin seikkailuihin. Kuva: Matty Hong.

Nykyisin merkin tuotteita näkyy kaikkialla Mount Everestiltä Manhattanille. Tuotemerkki on suunnattu ihmisille, jotka ovat uteliaita oman horisonttinsa ulkopuolisista näkymistä ja joilla on rohkeutta ottaa niistä selvää. Jotkut haluavat kiivetä korkeimmalle vuorenhuipulle ja toiset tutustua suurkaupungin kulttuurielämään. Yhteistä seikkailijoille on tutkiva ajattelutapa. Tuotemerkki kunnioittaa näitä eroja uudistamalla ja suunnittelemalla tuotteita siten, että kaikki voivat tutustua ympäristöön omalla tavallaan. Aitous ja ikoninen tyyli ovat isoja tekijöitä merkin suosion taustalla niin urbaanissa kaupunkiympäristössä kuin vuorenhuipuilla.

Never Stop Exploring
Vuodesta 1997 lähtien The North Facen mantra on ollut: Älä koskaan lopeta seikkailua. Nykyisin tuotemerkki ei ole vain ulkoilumerkki, vaan myös seikkailumerkki. Merkin mukaan kaikissa ihmisissä on sisäinen seikkailija, joka herää eloon eri tavoin. Merkin rooli yhteiskunnassa on edistää ja rohkaista seikkailua ja johtaa siten ihmiskuntaa eteenpäin.

Mikä on sinun seuraava seikkailusi?

Doug Tompkins

Vuonna 1989 Doug Tompkins jätti liikemaailman ja perusti 90-luvulla Kris Tompkinsin kanssa Tompkins Conservation -järjestön eläimien suojelemiseksi ja biologisen monimuotoisuuden säilyttämiseksi. Järjestö on lahjoittanut rahaa yhdentoista kansallispuiston suojeluun Argentiinassa ja Chilessä – mikä on kaikkien aikojen suurin maaperään tehty lahjoitus. Doug Tompkins kuoli kajakkionnettomuudessa Patagoniassa 2015.