Näin kaikki alkoi

Stadiumin historia alkaa jo vuodesta 1974.

1974
Stadiumin historia alkaa jo vuodesta 1974, kun 22-vuotias Ulf Eklöf otti hoitaakseen pienen Spiralen Sport  urheilumyymälän Norrköpingissä. Muutama vuosi myöhemmin Ulfin neljä vuotta nuorempi veli Bo tuli mukaan yritykseen. Spiralen Sport kasvoi vähitellen suureksi urheilutavarataloksi, jossa urheilu- ja urheilumuotituotteet olivat kaikkien saatavilla. Eklöfin veljekset siirsivät kokemuksensa vanhempiensa ruokatavarakaupasta urheilukauppaan. Tuotteiden massatuonnilla ja asiakasvirtoja myymälään luovalla aktiivisella ilmoittelulla he loivat perustan konseptille, joka tuli mullistamaan koko urheilukaupan. Ilmoitukset houkuttelivat monia kävijöitä, joilla oli nyt mahdollisuus sekä nähdä että tunnustella kenkiä, vaatteita, suksia ja luistimia. Tiskin yli käytävä vanha urheilukauppa jäi historiaan, ja uusi myymäläkonsepti oli syntynyt. Koko myymälä huokui urheilullisuutta ja edullisia hintoja, ja siitä tuli menestys.

Ulf Eklöf:
”Vuosi 1976 oli meille ratkaiseva. Tapahtui jotain, josta saimme rohkeutta kehittää toimintaa. Törmäsimme Skiyot-vaatteiden varastoon. Siellä oli takkeja, liivejä ja muita vaatteita, ja se osoittautui olevan konkurssivarasto. Skiyot oli tuolloin erittäin kuuma tuotemerkki, ja takeissa oli oma erityinen design, paljon väriä ja hauskoja kuvioita. Meillä ei luonnollisesti ollut varaa ostaa koko varastoa, mutta saimme lainan.
Ilmoitimme tuhansista tuotteista uskomattomilla hinnoilla. Veloitimme takeista 118 kruunua, kun ne normaalisti maksoivat 400–500 kruunua muotiliikkeissä. Maine levisi ja siitä tuli menestys. Ihmiset olivat hulluina takkien perään, ja asiakkaita tuli jopa Tukholmasta asti!
Myimme varaston loppuun käden käänteessä. Voitoilla teimme lisäinvestointeja ja maksoimme jopa lainan takaisin. Se oli käännekohta. Jos emme olisi hoitaneet tätä kauppaa, emme olisi koskaan avanneet lisää myymälöitä.”

Bo Eklöf:
”Näimme Spiralen Sportissa mahdollisuuksia, joita kukaan ei ollut aiemmin nähnyt. Perinteinen tiskin yli käytävä urheilukauppa ei ollut meidän juttumme. Halusimme antaa asiakkaiden tunnustella tuotteita, joten aloitimme tuotteiden massatuonnin, selkeiden hintakylttien käytön ja lehti-ilmoittelun. Hyödynsimme yksinkertaisesti vanhempiemme ruokakaupassa karttuneita taitoja. Siellä esillepano ja mekaaninen myynti olivat luonnollisia asioita, ja lehdessä ilmoitettiin viikoittain. Nykyisin tämä kuulostaa hassulta, mutta tuolloin se ei ollut yleistä urheilualalla.
Aiemmin myymälä oli myös antanut alennuksia tietyille ihmisille. Emme kuitenkaan ymmärtäneet, miksi johtaja Svensson maksaisi vähemmän kuin rouva Karlsson, joka ansaitsi paljon vähemmän. Poistimme kaikki alennukset ja otimme käyttöön kaikille edulliset hinnat. Luonnollisestikaan kaikki eivät siitä pitäneet, mutta me saimme paljon asiakkaita, joten se ei haitannut.”

1983
Spiralen Sport oli 1980-luvun alussa Ruotsin suurin urheilumyymälä runsaan 900 neliön myymäläpinta-alallaan ja yli 40 miljoonan kruunun liikevaihdollaan. Vuosien saatossa konseptia hienosäädettiin. Lisäksi aloitettiin omien tuotemerkkien (Take Off, Everest) luominen täydennykseksi suurille merkeille, kuten Nike, Adidas ja Puma. Vuonna 1983 Eklöfin veljekset ottivat askeleen Tukholmaan. Haluttiin kokeilla, kestäisikö konsepti myös siellä. Hankittiin lasketteluun ja mereen liittyviin tuotteisiin keskittyvä Race Marine  myymälä. Myymälällä oli mennyt jonkin aikaa huonosti, mutta se sai uutta vauhtia Eklöfin veljesten ottaessa sen haltuunsa, ja siitä tuli jälleen yksi menestys.

1987
Los Angelesin olympialaisiin vuonna 1984 suuntautuneen matkan jälkeen alkoi muotoutua entistä suurempi visio. Jättiläismäinen Colosseum-areena synnytti idean. Colosseumin radat ja portaali, Tukholman Stadionin portaali ja joukko tunnusmerkkejä urheilun maailmasta muunnettiin uudeksi urheilun ja vapaa-ajan areenaksi. Siitä tulisi suurempi ja mahtavampi kuin kaikki muu, mitä aiemmin oli nähty. The Stadium! Juoksuradat johdattivat asiakkaita myymälän ympäri luonnollisella tavalla, ja myymälä tarjosi paljon uusia elämyksiä. Avajaisia vietettiin 23.3.1987 Tukholman Sergelgatanilla. Kiemurtelevat jonot olivat kuin jalkapallon MM-loppuottelussa. Asiakkaita päästettiin avajaispäivänä sisälle erissä, jotta kaikki mahtuisivat. Laskelmien mukaan voittoa tulisi kolmessa vuodessa, mutta kannattavuusraja saavutettiin jo ensimmäisenä vuonna. Stadium-idea kasvoi, ja lisää myymälöitä avattiin kaikkialla Ruotsissa.

2000 
Ensimmäinen Ruotsin ulkopuolella oleva myymälä avattiin Fisketorvetin kauppakeskuksessa Kööpenhaminassa. Nykyisin Tanskassa on seitsemän myymälää (2013).

2001 
Seuraava askel oli Suomi, kun ensimmäinen myymälä avattiin Forumissa Helsingin keskustassa.

2005
Stadium saa uuden osakkaan, Ikano SA:n, jonka omistaa Kampradin perhe. Ikano omistaa 25 prosenttia yrityksestä. Muut pääomistajat ovat Ulf ja Bo Eklöfin perheet. Stadium on päättänyt olla listautumatta pörssiin.

2007
Stadium-myymälät täyttävät 20 vuotta, ja Göteborgin ulkopuolelle Sisjöniin avataan upouusi jättiläismäinen Stadium, jossa on uusi myymäläkonsepti. Lisäksi Stadium ottaa seuraavan askeleen avaamalla Ruotsissa uuden myymälän verkossa: www.stadium.se.

2009
Verkkokaupat www.stadium.fi ja www.stadium.dk avataan Suomessa ja Tanskassa

2012
Ensimmäinen suurkonseptin omaava Stadium Plus -myymälä avataan Suomeen, Tampereen Lielahteen.

2013
23. maaliskuuta Stadium täyttää 25 vuotta siitä, kun ensimmäinen myymälä avattiin Sergelgatanilla 1987.

2014
Ensimmäinen myymälä Pohjoismaiden ulkopuolella avataan Mönckebergstrassella Hampurissa. Nykyään Stadiumilla on kolme myymälää Saksan Hampurissa.

2015
Ensimmäinen Stadium Outlet -myymälä avataan Vantaan tammistossa. Nyt Outlet-myymälöitä on jo kolme ympäri Suomea!

2016
Stadium 15 vuotta Suomessa! Juhlavuotta juhlimme yhdessä asiakkaidemme ja henkilökuntamme kanssa keväällä järjestetyillä syntymäpäivillä!