-25 % sinulle jäsen tai jäseneksi liittyvä.

Oikea pyöräilykypärä – sekä turvallinen että mukava

Oikean pyöräilykypärän valinnassa on kyse paljon muustakin kuin ulkonäöstä. Kypärän mukavuus on luonnollisesti tärkeää, mutta kyky suojata päätä on ensimmäinen vaatimus. Valitettavasti todisteen kypärän tehokkuudesta saa vasta tapaturman yhteydessä. Jos olet kuitenkin varustautunut oikeilla tiedoilla ennen ostopäätöstä, saat varmasti mallin, joka suojaa mahdollisessa onnettomuudessa. Tämä opas auttaa sinua ottamaan huomioon oikeat tekijät kypärän valinnassa ja suunnistamaan jatkuvasti kasvavassa kypäräviidakossa.

Aikuiset

Harjoittelu ja pitkät työmatkat

Aluksi markkinoilla oli periaatteessa vain yhdenlaisia kypäriä. Ne olivat usein muotoilullisesti säälittäviä luomuksia, jotka tosin suojasivat päätä mutta tuskin tuottivat muilta ominaisuuksiltaan juurikaan iloa. Nykyisin malleja on saatavilla valtavasti. Itse asiassa oikean valinnan tekeminen ei kuitenkaan ole vaikeaa: ota itseäsi miellyttävä kypärä, joka istuu mukavasti ja on sopivan hintainen. Kyky suojata ei nimittäin vaihtele merkittävästi Stadiumin valikoiman malleissa lukuun ottamatta MIPS-kypäriä, jotka tarjoavat muita huomattavasti tehokkaamman suojan.
Koko ja istuvuus

Jos pyöräilykypärä ei istu hyvin, se suojaa huonommin ja tuntuu todennäköisesti epämukavalta. Panosta siksi oikean mallin löytämiseen – sellaisen, joka istuu koon puolesta hyvin ja jonka muotoilu saa kypärän istumaan miellyttävästi päässä. Kaikkien pyöräilykypärien kokoa voi säätää, usein takaosassa olevalla kääntöpyörällä. Valitse koko, jossa säätö on suunnilleen puolivälissä, tai ei ainakaan kummassakaan ääripäässä. Liian iso kypärä suojaa huonommin, vaikka sen voisi säätää napakaksi pään ympärille. Älä myöskään valitse kypärää, joka sopii täsmällisesti silloin kun se on säädetty mahdollisimman isoksi. Silloin kypärä on todennäköisesti liian pieni eikä kypärän alle mahdu pipoa. Kypärän pitää tietysti istua vakaasti päässä, mutta se ei saa puristaa tai hangata. Sen työntämisen taaksepäin ei myöskään pidä olla helppoa. Optimaalisesti suojaava kypärä istuu vaakasuorasti päässä siten, että etuosa on heti kulmakarvojen yläpuolella.

Kaupunkipyöräily

Jos et välitä perinteisestä kilpapyöräilylookista, et ehkä valitse kaikkein sporttisinta kypärää. Hyvä vaihtoehto on skate-kypärältä näyttävä malli, jossa on käytännössä täysin kattava kuori. Nämä kypärät ovat usein aavistuksen painavampia ja niissä on huonompi ilmanvaihto, mutta ne eivät näytä samalla tavalla pyöräilyyn tarkoitetuilta kuin muut. Lisäksi kattavasta mallista voi olla hyötyä kylmänä vuodenaikana. Näissä kypärissä on jämerämpi ulkokuori, joten ne kestävät hieman kovempaa käsittelyä. Sinulle, joka huolehdit kampauksestasi tai et usko kypärän pukevan sinua, on olemassa Hövding. Se ei oikeastaan ole kypärä, vaan eräänlainen päätä varten tarkoitettu airbag. Se puetaan kuin kaulus kaulan ympärille. Anturit tunnistavat kaatumisen ja aktivoivat airbagin välittömästi. Silloin se muodostaa kaasutäytteisen hupun, joka peittää käytännössä koko pään ja pitää samalla niskan napakassa asennossa. Testien mukaan Hövding tarjoaa yleisesti huomattavasti paremman suojan kuin tavalliset kypärät.

Paino

Jos ulkonäkö kiinnittää ensimmäisenä huomiosi nähdessäsi kypärän hyllyllä, paino vaikuttaa todennäköisesti eniten käsitykseesi kypärän ollessa päässäsi. Vaikket kuuluisikaan pyöräilyn ”painonvartijoihin”, jotka haluavat vähentää jokaisen ylimääräisen gramman varusteistaan, valitse mahdollisimman kevyt kypärä – erityisesti jos pyöräilet pitkiä matkoja ja ajoasento on eteenpäin kallistunut. Painavampi kypärä tuntuu kömpelöltä ja väsyttää sinut nopeammin, vaikka kyse olisi vain muutaman sadan gramman erosta.

Ilmanvaihto

Treenaatko pyöräillen? Silloin saatat arvostaa hyvällä ilmanvaihdolla varustettua kypärää, eli mallia, joka päästää paljon ilmaa sisään. Tällainen kypärä vähentää myös usein ilmanvastusta, mikä hyödyttää sekunteja jahtaavia. Vähäinen ilmanvastus tarkoittaa myös, että kypärä tuntuu kevyemmältä päässä, koska vauhtiviima ”ei ota siihen” yhtä paljon. Todennäköisesti arvostat siis tehokkaasti hengittävää kypärää, vaikka et pyöräilisi varta vasten harjoitellaksesi.
Huomioitavaa
Valitse mukavalta tuntuva kypärä – silloin todennäköisesti myös käytät sitä. Tuntuuko kypärä epämiellyttävältä ajatukselta? Erittäin kevyt ja hyvin hengittävä kypärä tuskin tuntuu päässä!

Tiesitkö?
Pyöräilykypärä vähentää vakavien päävammojen riskiä 68 prosentilla (lähde: M. Rizzi , Chalmers 2013).

Lapset

Lasten pyöräilykypärät eivät eroa merkittävästi aikuisten kypäristä muuten kuin pienemmän kokonsa puolesta. Ota kuitenkin huomioon muutamia ratkaisevia yksityiskohtia oikean ostopäätöksen tueksi.



Koko ja istuvuus

Pyöräilykypärän pitää istua hyvin. Ei kohtuullisesti, vaan hyvin. Silloin se suojaa parhaiten, tuntuu mukavalta päässä eikä irtoa päästä. Kaikkien kypärien kokoa voi säätää, usein takaosassa olevalla kääntöpyörällä. Jos joudut säätämään pienimpään asetukseen, malli voi olla isonpuoleinen ja suojaa silloin huonommin. Ota huomioon kokoa valitessasi myös, että kypärän alle pitää mahtua ohut pipo. Kypärä, joka sopii täsmällisesti silloin kun se on säädetty mahdollisimman isoksi, on siis liian pieni. Kypärän pitää istua vakaasti päässä puristamatta ja tuntumatta epämiellyttävältä. Sen työntäminen taaksepäin ei pidä olla mahdollista – jotta kypärä suojaisi, sen pitää istua siten, että säädettävä sisäosa on suunnilleen otsan keskellä.

MIPS

MIPS-tekniikalla varustettu kypärä suojaa muita paremmin päävammoilta. Tämä koskee sekä aikuisten että lasten kypäriä. Harkitse siis MIPS-kypärää, vaikka ne maksavatkin usein hieman enemmän kuin kypärät ilman MIPS-tekniikkaa. Lue lisää MIPS-tekniikasta jäljempää.

Vihreä solki

Pienimmille lapsille on olemassa kypäriä, joissa on niin kutsuttu vihreä solki. Se on kehitetty siten, että se aukeaa kovan voiman kohdistuessa solkeen. Tekniikka kehitettiin alun perin leikkikypäriin, jotta lapset eivät jäisi roikkumaan kiinni kypärästä esimerkiksi kiipeilytelineissä tai puissa. Vaikka tällaisia tilanteita tuskin syntyy pyöräilyssä, pienimpien lasten kypärään suositellaan vihreää solkea, sillä he usein sekä pyöräilevät että leikkivät riisumatta kypärää välillä päästä.

Ulkonäkö

Ulkonäöllä ei pitäisi olla mitään merkitystä. Mutta joissakin tapauksissa on. Kivannäköinen kypärä ei suojaa paremmin kuin kypärä, joka ei näytä yhtä kivalta. Mutta jos lapsi pitää kypärästä, pyöräily on todennäköisesti hauskempaa eikä lapsi lopeta kypärän käyttöä. Anna siis lapsen vaikuttaa ostopäätökseen!
Tiesitkö?
Pyöräilykypärä pitää vaihtaa viiden vuoden välein.

Huomioitavaa
Vaikka kypärän voisi säätämällä pienentää oikean kokoiseksi, se voi olla liian iso. Kypärän pitää istua hyvin sekä pipon kanssa että ilman. Pienten lasten kypärissä pitää olla vihreä solki, joka aukeaa kovan voiman kohdistuessa siihen.
MIPS

MIPS tulee sanoista Multidirectional Impact Protection System ja on huomattavasti enemmän kuin vain vaikea lyhenne. MIPS-tekniikalla varustetut kypärät suojaavat paremmin päävammoilta kuin muut kypärät (ei koske Hövding-kypärää, joka airbagia muistuttavalla toiminnollaan muodostaa oman kategoriansa). Tekniikka lieventää niin kutsuttuja rotaatiovammoja, joita voi syntyä kypärän osuessa alustaan vinossa kulmassa – mikä koskee useimpia tapaturmia. Ilman MIPS-tekniikkaa kypärä pysähtyy periaatteessa äkillisesti iskussa. Koska kypärä istuu napakasti päässä, myös pään liike pysähtyy äkillisesti. Tämän seurauksena aivot altistuvat rotaatiovoimalle, joka testien mukaan voi aiheuttaa vakavia vammoja. MIPS-kypärässä pää pääsee kiertymään aavistuksen vinossa iskussa, mikä pehmentää ”jarrutusta” eikä altista aivoja samanlaisille voimille. Monimutkaista? Oli miten tahansa, MIPS on ominaisuus, joka parantaa merkittävästi pyöräilykypärän kykyä suojata. Se on itse asiassa kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää.


Tiesitkö?
MIPS on ruotsalainen keksintö, jonka ovat kehittäneet kaksi Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun ruotsalaistutkijaa.
Käytä kypärää oikein


Pyöräilykypärän käyttäminen ei ole vaikeaa. Laita se päähän, säädä hihnat ja aja! Vai? Huomioitavaa on itse asiassa paljon. Yleinen virhe on käyttää kypärää takaraivolla ja otsa paljaana. Oikeassa asennossa kypärä peittää sekä otsan että takaraivon. Säädä leukahihna huolellisesti. Sen pitää olla oikein kiristetty, jotta kypärä pysyy päässä kaatumisen yhteydessä. Lisäksi sen pitää olla säädetty siten, ettei kypärän kulma päässä muutu. Säädä Y-kirjaimen muodon muodostavat hihnat molemmilla puolilla siten, että etu- ja takahihat ovat yhtä kireällä kiinnittäessäsi leukahihnan. Leukahihna on kiristetty oikein, kun hihnan ja leuan väliin mahtuu yksi sormi. Päähihnaa säädetään usein kypärän takaosassa olevalla säätöpyörällä tai soljella. Säädä se siten, että kypärä istuu vakaasti hankaamatta tai painamatta tarpeettoman kovaa.
Kypärän hoito



Kypärää ei tarvitse periaatteessa huoltaa. Jotta kypärä tarjoaisi täyden suojan, ole tarkkaavainen kypärän altistuessa vahingolle. Jos olet kaatunut ja lyönyt pään, kypärä on voinut vahingoittua. Vaikka et näkisi halkeamia, niitä on voinut syntyä suojamateriaaliin. Ohje on yksinkertaisesti uuden kypärän hankinta tapaturman jälkeen. Myös arkinen käsittely voi vahingoittaa kypärää, jos vaikka pudotat sen kovaa. Älä säilytä kypärää tiloissa, joissa lämpötila vaihtelee paljon tai joissa se altistuu suoralle auringonvalolle. Suojaava materiaali ikääntyy nopeammin ja sen seurauksena suojaa heikommin. Pyöräilykypärä pitää joka tapauksessa vaihtaa viiden vuoden välein, sillä materiaali vanhenee.
Huomioitavaa
Jotta kypärä suojaisi hyvin, sen pitää olla päässä oikeassa asennossa. Etuosa istuu hieman kulmakarvojen yläpuolella. Käsittele kypärää normaalilla varovaisuudella. Älä säilytä kypärää voimakkaassa auringonvalossa. Vaihda kypärä, jos se on ollut mukana onnettomuudessa.

Tiesitkö?
Kypärän suojauskyky voi heikentyä jo siitä, että se tippuu kerran asfaltille.
Sanasto

CE-merkintä EN 1078: Yhteinen EU-merkintä tarkoittaa, että kypärä täyttää henkilösuojainten käyttöä koskevissa EY-direktiiveissä asetetut vaatimukset. Kaikissa Euroopassa myytävissä kypärissä pitää olla CE-merkintä.

Double inmould: Kuten inmould, mutta kattaa myös osan kypärän sisäpinnasta.

EPP: Expanded Polypropylene, paisutettu polypropeeni. Käytetään vaimentavassa osassa monissa pyöräilykypärissä. Kyky palautua alkuperäiseen muotoonsa iskun jälkeen.

EPS: Muistuttaa styroksia. Käytetään iskuilta suojaavana materiaalina useimmissa pyöräilykypärissä.

EPU: Expanded Polyurethane. EPS:n vaihtoehto, joka kestää paremmin iskuja ja johon aurinko ja vesi eivät vaikuta yhtä paljon.

Hard Shell ABS: Suhteellisen luja ulkokuori, joka kestää kovempaa käsittelyä kuin inmould-kypärät mutta on hieman painavampi.

Inmould: Rakenne, jossa kypärän ulkokuori on valettu yhteen sisemmän, suojaavan osan kanssa. Tämä tekee kypärästä kevyemmän ja joustavamman.

MIPS: Multidirectional Impact Protection System. Ratkaisu, joka suojaa aivoja rotaatiovammoilta, joita voi syntyä kypärässä ilman MIPS-tekniikkaa.

Pads: Kypärän sisäpuolella olevat tyynyt, jotka ovat yleensä irrotettavat.