-25 % sinulle jäsen tai jäseneksi liittyvä.

Näin urheilumerkki <span style="color: #333333;"><a style="color: #333333;" href="https://www.stadium.fi/tuotemerkki/adidas">Adidaksesta</a></span> tuli ikoninen

Urheilu ei ole koskaan ennen ollut muodikkaampaa eikä muoti urheilullisempaa. Urheiluvaatteet eivät ole vain trendikkäitä, niistä on tullut elämäntapa. Lue lisää urheilumuodin kirkkaimmasta tähdestä Adidaksesta.

Kolmen raidan takana on upea tarina, johon mahtuu maailman kuuluisimpia urheilijoita, artisteja ja suunnittelijoita. Mutta mistä kaikki sai alkunsa?

Adolf ”Adi” Dassler perusti vuonna 1948 Addas-nimisen yrityksen, josta tulisi myöhemmin Adidas. Vuotta myöhemmin hän lisäsi nimeen i-kirjaimen. Kenkien valmistuksen Adi aloitti kuitenkin jo vuonna 1924. Silloin hän perusti veljensä Rudin (joka perusti myöhemmin Puman) kanssa ”Dasslerin veljesten kenkätehtaan”. Adi oli veljeksistä luovempi, ja hänen innovatiivisuutensa oli ajan hengen mukaista. Maailmansotien välissä kiinnostus kunnon ylläpitoon ja urheiluun alkoi nimittäin kasvaa huomattavasti. Adi keksi, että sotilaille kuuluneiden kenkien, kypärien ja laukkujen osia voisi käyttää uusien kenkien valmistukseen.

Kolme ikonista raitaa oli alun perin kenkien tekninen yksityiskohta. Kypäristä ja laukuista peräisin olevista nahkahihnoista valmistetut raidat tukivat jalan keskiosaa. Aluksi raitoja oli vain kaksi. Kun Dasslerin veljesten tiet erosivat ja Adi perusti Adidaksen, hän otti varman päälle ja patentoi kaksi, kolme, neljä ja kuusi raitaa sisältävät muotoilut. Kaikkien tiedossa onkin, kuinka moneen raitaan hän lopulta päätyi.


Adolf "Adi" Dassler 1949 Saksassa. KUVA: ADIDAS ARCHIVES

Pesulan kenkäpajasta menestykseen
Aluksi kenkäpaja toimi veljesten äidin entisen pesulan tiloissa. Toiminta oli melko pienimuotoista, mutta visiot olivat suuria: tavoite oli kehittää tuotteita, jotka auttavat urheilijoita entistä parempiin suorituksiin. Suoristuskeskeisyydestä tuli sen myötä yksi yrityksen ydinarvoista.

Hyviä suorituksia onkin sitten kertynyt. Dasslerin kenkiä käytti muun muassa yksi kaikkien aikojen suurimmista urheilijoista, Jesse Owens. Monista maailmanennätyksistä huolimatta yksi hänen suorituksensa nousee ikimuistoisena ylitse muiden, Berliinin olympialaiset vuonna 1936. Tuolloin Owens voitti neljä kultamitalia 100 ja 200 metrin juoksusta, pituushypystä ja 4 x 100 metrin viestijuoksusta. Tietysti Adi Dasslerin kengät jaloissaan.

Myös jalkapallon MM-kisat Sveitsissä vuonna 1954 olivat suuri virstanpylväs. Kun Länsi-Saksa voitti tuolloin voittamattoman maineessa olleen Unkarin 3–2, Adidaksen kevyet jalkapallokengät olivat mukana kirjoittamassa historiaa.



Stan Smith lanseerataan
Vuosikymmen myöhemmin, vuonna 1964, lanseerattiin ikoninen tenniskenkä Stan Smith. Kengän nimi oli aluksi Haillet tennispelaaja Robert Haillet'n mukaan. Tenniksen maailmanlistan ykkönen Stan Smith alkoi käyttää kenkiä 1970-luvulla, ja ne nimettiin uudelleen hänen mukaansa vuonna 1973. Sanotaan, että vihreillä yksityiskohdilla varustettu yksinkertainen valkoinen kenkämalli on ollut pitkään muotisuunnittelija Marc Jacobsin suosikki. Yksi asia on varma: se on yksi maailman myydyimmistä kengistä. Nykyään niissä ei tosin pelata tennistä, vaan ne ovat yhden jos toisenkin arkikäytössä.

Valikoima laajenee
Nykyisin on itsestään selvää, että Adidaksen valikoimassa on kaikkea kengistä ja vaatteista välineisiin ja asusteisiin. Kengät olivat kuitenkin pitkään yrityksen ainoa myyntiartikkeli.

Ikoninen treeniasu lanseerattiin vasta vuonna 1967. Punavalkoinen asu valmistettiin saksalaiselle jalkapallotähdelle Franz Beckenbauerille, jota kutsuttiin myös keisariksi. Treeniasusta tuli, kuten tiedämme, hitti myös monien muiden kuin jalkapalloilijoiden keskuudessa.

Kolme vuotta myöhemmin (1970) lanseerattiin jalkapallo Telstar MM-kisoihin. Pallossa oli 12 mustaa viisikulmiota ja 20 valkoista kuusikulmiota, jotta se näkyisi paremmin mustavalkotelevisioista. Siksi sen nimeksi annettiin Telstar. Kyseistä palloa on sittemmin käytetty kaikissa jalkapallon MM-kisoissa. Pikku juttu.



Adidas kehitti urheilua innovaatioilla
Adidas oli aikaansa edellä monissa asioissa. Edistyneet innovaatiot mahdollistivat sen, että kenkiin ommeltiin pieni ”tietokone” jo vuonna 1984. Micropacer, joka tunnetaan nykyisin nimellä miCoach, auttoi urheilijoita mittaamaan suorituksiaan. Nykyisin se tuntuu kovin arkiselta asialta, mutta tuolloin se oli tekninen mullistus.

Adidas lanseerasi innovaatioita toisensa perään. Muutamat tunnetuimmista innovaatioista kehitettiin juuri tällöin, kuten Torsion (1989), Equipment ”EQT” (1991) ja jalkapallokenkä Predator (1994).


Nyrkkeilijälegenda Michele Aboro esiintyi syksyllä 2019 Adidas by Stella McCartneyn kampanjassa edistämässä tietoutta rintasyövästä. KUVA: ADIDAS.

Stella McCartney ja Yohji Yamamoto – huippuyhteistyöt vahvistavat tuotemerkkiä
Adidas oli myös ensimmäinen urheilubrändi, joka teki yhteistyötä musiikin ja muodin kärkinimien kanssa. Ensimmäinen esimerkki löytyy jo vuodelta 1986. Amerikkalainen hiphop-yhtye Run DMC julkaisi kappaleen ”My Adidas”, joka kertoo muun muassa yhtyeen rakkaudesta tennareihin. Eräällä keikalla yhtye nosti esille klassisen koripallokengän, Superstarin, 40 000 fanin edessä. Tuotemerkki nousi yhdessä yössä muoti-, musiikki- ja katukulttuurimaailman tietoisuuteen. Adidas ja Run DMC aloittivat ainutlaatuisen yhteistyön pian tapahtuman jälkeen.

2000-luvulla Adidas aloitti pitkäaikaisia yhteistyökuvioita kysytyimpien ja luovimpien suunnittelijoiden kanssa. Vuosien mittaan muun muassa Alexander Wang, Yohji Yamamoto, Raf Simons ja Stella McCartney ovat päässeet saksimaan urheiluvaatteita. Mukaan lähtivät myös nuoret katumuodin pioneerit kuten venäläinen nostalgikko Gosha Rubchinskiy ja skeittilautamerkki Palace.


Ensimmäinen Prada for Adidas -mallisto, rajattu erä. KUVA: ADIDAS.

Adidas lähenee selkeästi muotialaa. Koko muotimaailma höristi korviaan vuonna 2019, kun yhteistyö kuuluisan muotitalon Pradan ja Adidaksen välillä julkistettiin. Joulukuussa 2019 ilmestyi ensimmäinen mallisto, jossa myytiin rajattua erää Prada Superstar- ja Prada Bowling Bag -tuotteista. Nyt luvassa on seuraava vaihe ja uusia mallistoja on odotettavissa.

Adidas on samalla tavoin läsnä vahvasti myös musiikin ja alakulttuureiden parissa – sen todistaa menestyksekäs yhteistyö Kanye Westin, Beyoncén ja Pharrell Williamsin kanssa suunnittelijoina ja brändin lähettiläinä.


Adidaksen ja Beyoncén Ivy Park -vaatemerkin ensimmäinen mallisto ilmestyi tammikuussa 2020. KUVA: ADIDAS.

Yrityksen fokus on tietenkin jatkossakin urheilijoissa ja suorituksissa. ”Impossible is nothing” on yksi tuotemerkin mieleenpainuvimmista kampanjoista (2004) ja synonyymi tavoitteiden saavuttamiselle ja periksiantamattomuudelle. Kampanjassa esiintyi urheilijoita, kuten David Beckham, Haile Gebrselassie ja Muhammad Ali. Kohderyhmä on toisin sanoen laajentunut vuosien aikana.

Uusi kategoria on kasvanut jo pitkään – Adidas Originals. Se sisältää ikonisia urheiluvaatteita ja tennareita, jotka aikanaan lanseerattiin toiminnallisina ja teknisinä urheiluvaatteina ja saavat nyt uuden elämän arkikäytössä.

Joten... Mitä yhteistä on rajoja rikkovilla urheilijoilla, kuten Jesse Owensilla ja Stan Smithillä, sekä tunnetuilla suunnittelijoilla ja artisteilla, kuten Beyoncélla ja Kanye Westillä – sekä tavallisilla ihmisillä? Vastaus on Adidas.


Adidas