-25 % sinulle jäsen tai jäseneksi liittyvä.

Uutta: Säihkyvän upeat aurinkolasit

Yhdysvaltain ilmavoimista valkokankaalle ja urheilukentille – tuotemerkin jännittävä matka alkoi jo vuonna 1930.

Ray-Ban on auttanut yhdysvaltalaisia lentäjiä nousemaan korkeammalle – kirjaimellisesti. Lisäksi suurin osa näyttelijöistä, artisteista ja muodinluojista omistaa ainakin yhdet Ray-Ban-aurinkolasit. Totuus on, että suurin osa meistä omistaa jonkin Ray-Ban-mallin tai ainakin tuntee sellaisen. Suositut aurinkolasit ovat vuosikymmenten aikana levinneet ympäri maailman. Ray-Banista on tullut maailman johtava aurinkolasien valmistaja. Kelataanpa hieman taaksepäin...

1930
Tuotemerkin historia alkaa 1920-luvulta. Yhdysvaltain ilmavoimat pyysi Bausch & Lomb -yritystä valmistamaan aurinkolasit, jotka suojaisivat lentäjien silmiä voimakkaalta auringonvalolta. Lentäjät lensivät yhä pidempiä aikoja ja yhä korkeammalla, minkä vuoksi moni lentäjistä kärsi auringonvalon aiheuttamasta päänsärystä. Markkinoille tuotiin uudentyyppiset aurinkolasit vihreillä linsseillä ja Ray-Ban näki päivänvalon. Tuotemerkki rekisteröitiin vuonna 1937 ja Aviator-pilottikehykset lanseerattiin – kehyksistä on sittemmin muodostunut ajaton klassikko. Hieman myöhemmin tuotemerkki huomattiin myös lentäjämaailman ulkopuolella, mikä johti usean muun mallin lanseeraukseen.

1940
Yhdysvaltain ilmavoimat jatkoivat Ray-Ban-aurinkolasien käyttöä, ja tuotemerkki jatkoi aurinkolasiensa innovatiivista kehittämistä. 1940-luvulla armeijatyyli löi itsensä läpi muotimaailmassa. Yhä useampi alkoi käyttää armeijakuvioituja maastokuvioituja vaatteita, ja samalla myös kiinnostus pilottilaseja kohtaan kasvoi. Tuotemerkki oli päässyt suuren yleisön tietoisuuteen.

1950
1950-luvulla Hollywoodin elokuvatähdet valloittivat maailman. Vuonna 1952 lanseerattiin Wayfarer-malli. Mallista tuli nopeasti maailman tunnetuin ja suosituin aurinkolasimalli, sillä James Dean (Nuori kapinallinen) ja Audrey Hepburn (Aamiainen Tiffanylla) käyttivät laseja valkokankaalla.

1960
Tuotemerkki jatkoi trendikkäiden mallien lanseeraamista, ja Hollywoodin tähdet rakastivat niitä. Bob Dylanilla oli lähes aina Wayfarer-lasit silmillä. Clint Eastwood ja Peter Fonda käyttivät Olympian- ja Balorama-malleja valkokankaalla, mikä lisäsi kehysten tähtistatusta entisestään. Valikoimaa laajennettiin nopeaan tahtiin, ja aurinkolaseja oli tarjolla kaikille – naisille, miehille ja lapsille. 1960-luvulla tapahtui myös jotakin suurta – Ray-Banista tuli maailman johtava aurinkolasimerkki.

1970
1970-luvulla disco ja värikkyys löivät itsensä läpi. Vaatteiden lisäksi myös aurinkolasien piti olla värikkäät. Trendikkäät Vagabond- ja Stateside-mallit lanseerattiin. 1970-luvulla kehitettiin myös urheiluun sopivat peililinssit sekä muita ominaisuuksia, joista on hyötyä muun muassa laskettelumäessä. Aurinkolasimarkkinat jaettiin kahteen segmenttiin – muoti ja urheilu. Vaikka ne yleensä kulkevatkin käsi kädessä.

1980
1980-luvulla aurinkolaseja alkoi näkyä yhä enemmän valkokankaalla ja konserttilavoilla. Wayfarer-klassikko sai paljon näkyvyyttä elokuvissa The Blues Brothers (1980) ja Risky Business (1983). Michael Jackson käytti samaa mallia eeppisellä Bad-kiertueellaan vuosina 1987–1989. Hänen tunnetuimpaan lookiinsa kuuluvat kuitenkin Aviator-aurinkolasit, joita hän piti Grammy-tilaisuudessa vuonna 1984. Kyseiset aurinkolasit olivat näkyvästi mukana myös elokuvassa Top Gun (1986), jossa tuotemerkki palasi juurilleen ilmavoimiin. Elokuva lisäsi niiden myyntiä reilusti.

1990
Menestyselokuvat seurasivat toinen toisiaan, ja Ray-Ban jatkoi näyttelijöiden suosikkituotemerkkinä. Esimerkiksi Denzel Washington käytti Ray-Baneja elokuvassa Malcolm X ja Tim Roth elokuvassa Reservoir Dogs (1992). Vuoden 1997 elokuvassa Men in Black – miehet mustissa Will Smith ja Tommy Lee Jones käyttivät Predator-aurinkolaseja. Johnny Depp puolestaan käytti Shooter-aurinkolaseja elokuvassa Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa.

2000
Viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana on tapahtunut monia asioita sekä tuotemerkin sisällä että muotimaailmassa. Valikoimaa on laajennettu, mutta klassiset mallit ovat yhä tallella – tosin niiden ominaisuuksia on kehitetty ja niiden muotoilua osittain uudistettu. Ray-Banin aurinkolasit ovat luoneet trendejä ja ostohaluja jo yli 80 vuoden ajan. Sen lisäksi ne saavat kantajansa näyttämään oman arvonsa tuntevalta ja tyylikkäältä – huolimatta siitä, käytetäänkö laseja asusteena tai urheiluvälineenä.


Täältä löydät Stadiumin koko Ray Ban -valikoiman.