<span style="color: #ffffff;"><a style="color: #ffffff;" href="https://www.stadium.fi/tuotemerkki/champion">Champion</a>: Satavuotias, joka porskuttaa edelleen</span>

Champion on yksi vanhimmista urheiluvaatemerkeistä. Vahva asema urheilumaailmassa on muuttunut trendimerkin asemaksi 80- ja 90-luvuilla ja ennen kaikkea juuri nyt. Lue lisää ikonisen C-logon urheiluvaatemerkistä, joka asetti hupparin kartalle.

80- ja 90-luvuilla pystyi tuskin kääntymään mihinkään suuntaan näkemättä Championin hupparia. Se oli useimmiten harmaa (tai musta tai sininen), ja etuosaa koristi tunnusomainen kaunokirjoitustyylinen logo.

Klas Ottosson, Championin pohjoismaisen osaston GM, oli yksi niistä, jotka tuolloin ihastuivat klassisiin huppareihin.

– Muistan Championin 80-luvulta merkkinä, jonka kaikki halusivat. Championilla oli jo tuolloin paras istuvuus ja kestävyys. Vaatteet eivät hajonneet koskaan, eivät kutistuneet pesussa ja näyttivät hyvältä vuosi toisensa jälkeen laadukkaan puuvillan ansiosta. Tuolloin en kuitenkaan tuntenut merkin historiaa.

Kuten ei moni muukaan. Championia pidettiin uutena merkkinä sen ilmestyessä Ruotsin maaperälle, mutta se on itse asiassa yksi vanhimmista urheiluvaatemerkeistä. Yritys vietti satavuotisjuhlaansa viime vuonna.

”Kestää lyhyitä trendejä”
Champion perustetiin vuonna 1919 Rochesterissa New Yorkin osavaltiossa lähellä Kanadan rajaa. Yritys on ollut perustamisestaan lähtien läheisessä kytköksessä amerikkalaiseen urheiluun. Champion toimitti urheiluvaatteita suoraan useisiin yliopistoihin sekä monille NFL:n ja NBA:n ammattilaisseuroille kaikkialle Yhdysvaltoihin. Lisäksi yritys on vaatettanut esimerkiksi amerikkalaisen Dream team -koripallojoukkueen Barcelonan olympialaisissa 1992.

Siksi Klas Ottosson ei allekirjoita ajatusta, jonka mukaan Championin nousu viime vuosina perustuisi 80- ja 90-lukujen nostalgiaan.

– Viime vuosina monet 90-lukuun liittyvät merkit ovat tulleet takaisin, mutta me emme pidä itseämme 90-luvun merkkinä. Champion on aito tuotemerkki, joka kestää lyhyitä trendejä.


Champion kulkee omaa tietään ja kestää lyhyitä trendejä. Kuva: Champion.

Takaisin juurille
Kun Champion on 2010-luvun toisella puoliskolla tehnyt uuden tulemisen, se on pitkälti ollut myös palaamista takaisin juurille. Keskeistä on ollut paluu yhteen merkin suurimmista innovaatioista, The reverse weave -collegepaitaan. Champion sai mullistavan ajatuksen lähes 70 vuotta sitten, vuonna 1952, tavasta kääntää paidoissa käytetty puuvillakangas. Se ehkäisi paitojen pystysuoraa kutistumista. Yhdessä joustavien sivupaneelien kanssa se teki collegepaidasta epätavallisen joustavan tuolloisille urheilijoille.

Toinen tärkeä osa Championin uudessa nousussa perustuu suosion kasvuun vaatteessa, joka alun perin teki merkistä suositun Ruotsissa.

Hupparin suosio on kasvanut yleisesti urbaanissa kulttuurissa aina skeittaajista hiphoppareihin. Siellä sillä on luonnollinen paikka. Me Championilla olemme tietysti tyytyväisiä hupparin nykyisestä asemasta, koska olemme huppareissa vahvoja. Vaikka emme markkinoi itseämme hupparin kehittäjänä, hyvin monet tietävät, että kehitimme sen ensimmäisenä ja olemme siinä vahvoja.


Nyt Champion keskittyy vahvasti treenimallistoonsa. Kuva: Champion.

Kasvava fokus treenimallistoon
Suuri populaarikulttuurinen arvo ja pitkä historia, jossa entisaikojen urheiluvaatteet eivät ole täysin ihanteellisia nykyajan harjoitteluun, ovat tehneet Championista hyvin pitkälle – ja merkin alkuperästä huolimatta – enemmän elämäntapamerkin kuin modernin urheiluvaatemerkin. Sen on tarkoitus nyt muuttua.

– Olemme toki olleet hyvin lifestyle-keskittyneitä, vaikka tuotteitamme on myyty urheilukaupassa, Ottosson sanoo. Nyt keskitymme entistä enemmän treenimallistoomme, jonka tuotteita voi käyttää salilla ja juoksulenkeillä. Uskon kuitenkin, että tavoitteidemme saavuttaminen vie aikaa. Meillä on siihen resursseja ja kestävyyttä, joten pääsemme kyllä perille.

Yhteistyö muotimaailman kanssa
Tärkeä osa Championin uudessa tulemisessa on myös yhteistyö muotimaailman kanssa. Viime vuosina monet suunnittelijat ovat lyöneet leimansa pieniin mutta vaikutusvaltaisiin Champion-mallistoihin, esimerkiksi street wear -innovaattorit Vetements, Clothsurgeon, Wood, Supreme, Bape ja Off-White. Yhteistyötä on tehty myös tunnettujen high fashion -nimien kanssa.

– Teemme erilaista yhteistyötä kuin monet muut urheiluvaatemerkit. Yhteistyö on hyvä tapa markkinoida tuotemerkkiä uskottavasti, vaikka mallistot eivät menisikään suureen levitykseen.

Tärkeä lähtökohta on antaa jokaiselle suunnittelijalle mahdollisimman paljon vapautta ja tilaa ilmaisulleen. Lisäksi toivomme monipuolisuutta.

– Viimeisin yhteistyökumppanimme oli Chiara Ferragni, Ottosson sanoo. Hänen työnsä ovat hyvin värikkäitä, ja hänen pastellinen mallistonsa oli suunnattu hyvin pitkälti nuorille naisille. Se oli selkeä kontrasti sitä edelliseen yhteistyömallistoon Rick Owensin kanssa, joka on paljon niukempi ja minimalistisempi. Ne ovat kaksi ääripäätä. Teemme jatkuvasti yhteistyötä suunnittelijoiden kanssa. Selviydymme hyvin neljästä yhteistyömallistosta vuodessa.