-25 % sinulle jäsen tai jäseneksi liittyvä.

<span style="color: #333333;"><a style="color: #333333;" href="https://www.stadium.fi/tuotemerkki/didriksons">Didriksons</a></span> kehittää teknisiä vaatteita kaikkiin säätiloihin

Didriksons-tuotemerkin historia sisältää rakkautta, menestystä ja kriisejä. Yli sadan vuoden ajan yritys on toimittanut innovatiivisia teknisiä vaatteita niin aikuisten kuin lasten makuun. Seuraa matkaa takaisin pieneen kalastajakylään Ruotsin länsirannikolla, josta kaikki sai alkunsa.

Aviopari Hanna ja Julius perustivat Didriksons-tuotemerkin vuonna 1913, mutta tämä tarina alkaa jo kolme vuotta aiemmin. Kun köyhässä kalastajaperheessä Grundsundissa kasvanut Julius laittoi lehteen seuranhakuilmoituksen, hän tapasi Hannan, joka oli myös kasvanut kalastajaperheessä Göteborgin saaristossa. Vuosi oli 1910, kun Hanna ja Julius kohtasivat ja rakastuivat.

Tuolloin hukkumisonnettomuudet olivat yleisiä, mutta itse asiassa monet kuolivat merellä huonojen vaatteiden vuoksi. Sekä Julius että Hanna olivat menettäneet läheisiä merellä, mikä saattoi olla syy siihen, että he halusivat parantaa ammattikalastajien työvaatteita.


Grundsundin kalastajakylä, josta kaikki alkoi. Kuva: Didriksons.

1913
Didriksonin pariskunta halusi keksiä tavan saada vaatteet pitämään aiempaa paremmin vettä ja aloitti kokeilun sivelemällä erilaisia öljyjä kankaille. Vuonna 1913 he keksivät tavan kyllästää kankaan ja perustivat Didriksons Regnklädsfabrik -vaatetehtaan myydäkseen öljykangastakkeja.

Yrityksen öljykangastakkien maine kiiri nopeasti ammattikalastajien keskuudessa rannikolla. Didriksons tuli nopeasti tunnetuksi vaatteista, jotka pysyivät kuivina millaisessa säässä tahansa. Perheen kotitalossa Grundsundissa kehitettiin uusia malleja ja laajennettiin valikoimaa sadehatuilla ja paidoilla.

1930
1930-luvun alussa Julius löytää kumin, joka tarjoaa materiaalina uudenlaisia mahdollisuuksia. Vedenpitävät vaatteet olivat aiemmin olleet raskaita käytössä, mutta kumista pystyttiin tekemään kevyempiä ja joustavampia vaatteita. Yrityksellä alkoi mennä erittäin hyvin, kun toinen maailmansota syttyy. Vesillä oli nyt entistä vaarallisempaa. Sodan päätyttyä Didriksonin perhettä kohtaa suuri tragedia, kun Julius menehtyy keltataudin seurauksena. Hanna-leski jatkaa kuitenkin yritystoimintaa yhdessä vävynsä kanssa.

1947
Kun ensimmäinen vaatteille tarkoitettu hitsauskone tuodaan markkinoille, yritys hankkii sellaisen. Uusi hitsaus teki sadevaatteista entistäkin parempia, sillä saumoista saatiin täysin vedenpitävät.

1970-luku
Yrityksellä on 300 työntekijää ja oma tehdas Portugalissa. Sen jälkeen tuotemerkin historiassa on kallis ajanjakso. Markkinoille tulee uusia materiaaleja, ja hitsauskoneet vaihdetaan koneisiin, jotka teippaavat saumat. Lopulta modernisoinnin seurauksena suurempi konserni ostaa Didriksons-yrityksen. Jonkin aikaa konsernissa toimittuaan malli toisensa jälkeen poistuu. Lopulta valikoimassa on vain yksi Didriksons-nimeä kantava malli, lasten sadeasu.


Nykyisin Didriksons tarjoaa paljon muutakin kuin sadeasuja. Kuva: Didriksons.

1998
Konsernissa on yksi mies, joka näkee nyt lähes unohdetun tuotemerkin potentiaalin ja päättää ostaa sen. Kun hän onnistuu saamaan 4 000 sadeasun tilauksen, kriisi kääntyy yhdessä yössä. Seuraavina vuosina valikoimaa laajennetaan muun muassa vuorillisilla vaatteilla. Asiakaskunnan kasvaessa yritys jatkaa uusien tuotteiden kehittämistä innovatiivisilla materiaaleilla ja toiminnoilla.

2020
Kun tehdas perustettiin Grundsundissa 1913, tarkoitus oli suojata ihmistä vedeltä ja kylmyydeltä. Tämän perusajatuksen Didriksons on säilyttänyt, mutta nyt yritys pyrkii myös suojaamaan merta ihmiseltä. Yritys ei käytä myrkyllisiä aineita ja pyrkii vähentämään veden- ja energiankulutusta sekä kuljetusten määrää. Lisäksi se kehittää erilaisia toimintoja, jotka pidentävät vaatteiden käyttöikää. Esimerkki sellaisesta on Extend Size lasten valikoimassa. Toiminnon ansiosta vaatetta voi pidentää lapsen kasvaessa.

Nykyään, yli sata vuotta sen jälkeen kun Hanna ja Julius aloittivat kokeilun öljyillä, Didriksonsin tuotteita on kaikkialla maailmassa. Yrityksen pääkonttori sijaitsee tekstiilikaupunki Boråsissa, jossa kaikki tuotekehitys tapahtuu. Yrityksen keskeinen tavoite on edelleen valmistaa tuotteita, jotka saavat olon tuntumaan lämpimältä, kuivalta ja mukavalta – olipa sää ulkona millainen tahansa.