Näin <span style="color: #333333;"><a style="color: #333333;" href="https://www.stadium.fi/tuotemerkki/nike">Nike</a></span> valloitti urheilumaailman

Harvat sloganit ja logot ovat ympäri maailman yhtä tunnettuja kuin ”Just Do It” ja ”Swoosh”. Nike on perustamisvuodestaan 1964 lähtien edistänyt urheilua mullistavilla urheiluinnovaatioilla, näyttävillä mainoskampanjoilla ja läheisellä yhteistyöllä urheilutähtien, maailmankuulujen artistien ja rohkeiden suunnittelijoiden kanssa. Seuraavassa on katsaus Niken uskomattomaan matkaan. KUVA: Nike/The full City Exploration Collection.

Nike (ensimmäiseltä nimeltään Blue Ribbon Sports) syntyi juoksukulttuurista, jossa juoksukengät olivat keskiössä. Innovaatioillaan Nike on sekä edistänyt urheilua ja auttanut urheilijoita että inspiroinut koko maailmaa tuotteillaan. Mutta miten Nike muuttui ideasta parantaa juoksukenkiä yhdeksi maailman johtavista urheiluvarustevalmistajista?

Bill Bowerman – Niken perustajia

Bill Bowerman oli juoksun päävalmentaja Oregonin yliopistossa 1948–1973. Hänen mielestään tuolloiset juoksukengät eivät olleet riittävän hyviä, joten hän otti yhteyttä suutariin saadakseen lisätietoa kenkien valmistamisesta. Bowerman halusi kenkien olevan kevyitä, hyvin istuvia ja kestäviä pitkillä matkoilla. Hän alkoi testata prototyyppejään oppilaillaan. KUVA: Nike.

Phil Knight – Niken perustajia

Phil Knight oli opiskelija Oregonin yliopistossa, kun hän kohtasi Bill Bowermanin. Knight juoksi mailin matkaa yliopiston joukkueessa. Vaikka hän oli vahva joukkueen jäsen, hän ei ollut paras. Knight ei juurikaan voittanut juoksukisoja, mutta hän oppi paljon Bowermanilta, muun muassa kurinalaisuutta, valmistautumista ja parhaaseensa pyrkimistä. KUVA: Nike.

1964: Blue Ribbon Sports perustettiin
Valmistuttuaan yliopistosta Phil Knight matkusti Japaniin, missä hän onnistui neuvottelemaan itselleen aseman Onitsuka Tigerin (nykyinen ASICS) amerikkalaisena jakelijana. Neuvotteluissa Onitsuka Tigerin kanssa Knight keksi nimen Blue Ribbon Sports (BSB). Knight ja Bowerman investoivat yritykseen kumpikin 500 dollaria. Samana vuonna he myivät 300 paria juoksukenkiä lähinnä urheilijoille ja valmentajille Knightin vanhempien kotitalolta. Knight vastasi liiketoimista, ja Bowerman lähetti Onitsuka Tigerille parannusehdotuksia parempien kenkien kehittämiseksi urheilijoille.

1968: Meksikon olympialaiset
Vuonna 1965 Bowerman sai idean juoksukengästä, jossa on vaimennettu pohjallinen sekä pehmeä täyte päkiässä ja kannan yläosassa akillesjänteen kuormituksen vähentämiseksi. Hän lähetti ohjeet uudesta kengästä Onitsukalle, joka aloitti kengän valmistuksen. He päättivät markkinoida uutta TG-Cortez-mallia ennen Meksikon olympialaisia 1968, ja mallin ottivat avosylin vastaan sekä huippu-urheilijat että harrastajat. Kun BSB muutti nimensä Nikeksi vuonna 1971, se lopetti yhteistyön Onitsukan kanssa. Osapuolet sopivat yhteisymmärryksessä, että molemmat saivat käyttää mallia.

1971: Ideoita aamiaisella
Eräänä aamuna Bowerman istui aamiaisella ja katsoi vohvelia lautasellaan. Hän alkoi miettiä, mitä tapahtuisi, jos vohvelin kuvio käännettäisiin. Antaisiko kuvio samanlaisen pidon kuin metallipiikit juoksukengissä? Kuuleman mukaan Bowerman otti perheen vohveliraudan ja kaatoi siihen sulatettua kumimassaa. Vohvelikuvioisella pohjalla varustettujen kenkien nimeksi tuli Moon Shoes, sillä kenkien jättämä jälki muistutti astronauttien kuussa jättämiä jälkiä. Vohvelipohja lanseerattiin olympiakarsinnoissa 1972 ja on käytössä edelleen. Vuonna 2019 huutokaupassa myytiin 47 vuotta vanha Waffle Moon Shoe noin 400 000 eurolla.

1971: The Swoosh

Niken logo on yksi maailman tunnetuimpia. Logon suunnitteli Carolyn Davidson, graafisen muotoilun opiskelija Portland State Universitysta. Yrityksen saadessa uuden Nike-nimensä Phil Knight päätti, että kenkämerkille tarvitaan uusi logo. Hän pyysi Carolyn Davidsonilta muutamia ehdotuksia toiveenaan logo, joka ilmaisisi nopeutta ja liikettä. Kun Davidson esitti ehdotuksensa, Knight kollegoineen ei ollut täysin vakuuttunut, mutta valitsi kuitenkin mallin ”Swoosh”. Knight oli sanonut: “I don’t love it, but I think it will grow on me”. Ja niin näytti käyneen, sillä Nike, Inc lanseerattiin vuonna 1972 Davidsonin logolla. Maailmankuulun logon loppulasku oli 35 dollaria. KUVA: Nike/The NSW Vibrant Pack.

1972: Menestyvä Cortez

Nike Cortez -mallista tuli hitti, kun se lanseerattiin kuluttajille vuonna 1972, niin juoksuradoilla kuin tanssilattioilla. Muutamaa vuotta myöhemmin markkinoille tuotiin naisten malli, Senorita Cortez. Yhdessä musiikki- ja elokuvamaailman tähtien kanssa Cortez onnistui nostamaan Niken uusiin korkeuksiin. Jos olet nähnyt Forrest Gump -elokuvan, huomasitko mitä kenkiä pääosan esittäjä käytti?

1973: Steve Prefontaine

Harvan tuotemerkin markkinointiin on kiinnitetty yhtä paljon huomiota kuin Niken. Vuonna 1973 Nike solmi ensimmäisen sponsorisopimuksensa huippujuoksija Steve Prefontainen kanssa, jonka valmentaja Bowerman oli ollut yliopistossa. Prefontaine oli ylpeä ja rohkea kapinallinen, jonka tausta oli työväenluokassa. Knight kuvaili häntä usein Niken sieluksi, sillä hän pyrki aina voittamaan ja tekemään parhaansa. Monet pitävät häntä nykyisin kaikkien aikojen parhaana keskipitkien matkojen juoksijana. Uransa aikana hän onnistui saamaan monet juoksijaystävistään käyttämään Niken kenkiä. Vuonna 1975 Prefontaine menehtyi traagisesti auto-onnettomuudessa 24-vuotiaana.

70-luku: Hollywood lisää myyntiä
Nike sai apua tuotemerkkinsä markkinointiin Hollywoodista. Kun Hollywood-tähti Farrah Fawcett käytti yhdessä Charlien enkeleiden jaksossa Senorita Cortez -kenkiä, niiden myynti kasvoi räjähdysmäisesti.

1984: Air Jordan näkee päivänvalon

Michael Jordan debytoi NBA:ssa vuonna 1984 jalassaan Niken erityisesti hänelle suunnittelemat koripallokengät – kyse on tietysti mallista Air Jordan 1. NBA:lla oli 80-luvulla tiukka sääntö, jonka mukaan vähintään 51 prosenttia kengistä piti olla valkoisia. Jordanin kengät olivat punamustat ja lähes kokonaan ilman valkoista väriä, mikä synnytti suuria otsikoita. Michael Jordan vaihtoikin punamustat kenkänsä myöhemmin punavalkoisiin. Niken koripallokengissä Jordan johdatti Chicago Bullsin kuuteen NBA-voittoon. Eikä ole lainkaan liioiteltua sanoa, että Air Jordanilla on ollut valtava merkitys nykyiselle tennarikulttuurille.

1987: Nike Air Max
80-luvun lopussa Nike tarvitsi jotain uutta ja mullistavaa, joka kuvastaisi ajan kokeiluhenkeä. Niken Air-tekniikkaa, jonka oli kehittänyt entinen NASA-insinööri Frank Rudy, oli käytetty ensimmäisen kerran Tailwind-mallissa 1978. Air-tekniikassa aiemmat valetut pohjat korvattiin vaimentavilla ilmatäytteisillä tyynyillä. Aiemmin ilmatyynyt oli piilotettu, mutta asiaan tuli muutos Niken uuden suunnittelijan Tinker Hatfieldin myötä. Hatfield ylipuhui Niken näyttämään Air-pohjan, ja mullistava Air Max 1 tuotiin markkinoille vuonna 1987.

1988: ”Just Do It”
Sanat, jotka yhdistetään selvästi Nikeen, ovat tietysti ”Just Do It”. Ensimmäinen kampanja kyseisellä sloganilla lanseerattiin vuonna 1988. Mainoksessa tuolloin 80-vuotias ikoninen juoksija Walter Stack juoksi Golden Gaten sillan yli.

90-luku: Uusia yhteistyökumppaneita
Vuonna 1994 Nike onnistui solmimaan sopimuksen tennistähti Roger Federerin kanssa ja vahvisti asemaansa vuonna 1996 yhteistyöllä Tiger Woodsin kanssa.

2000-luvusta eteenpäin
Nikelle on aina ollut tärkeää edistää urheilua innovaatioiden avulla. Toinen innovaatioistaan tunnettu yritys on Apple. Nykyisin olemme tottuneita treenaamaan tekniikan kanssa, mutta lähimenneisyydessämme harjoittelun digitalisoiminen oli vain haave. Nike ja Apple olivat varhain liikkeellä ja digitalisoivat yhdessä juoksun Nike+-anturilla. Pieni anturi kiinnitettiin juoksukenkään ja yhdistettiin sen jälkeen iPodiin. Nike+ pystyi tuolloin mittaamaan sekä matkaa että aikaa. Se tuotiin markkinoille vuonna 2006.

Ensimmäiset urheiluvaatteensa Nike toi markkinoille jo 70-luvun lopussa. Siitä lähtien kiinnostus urheiluvaatteisiin ja tennareihin on kasvanut vakaasti. 90-luvulla ei ollut epäilystäkään: urheilumuoti oli tullut jäädäkseen. Vaatteet ja kengät, jotka oli aiemmin yhdistetty urheiluun, olivat nyt saaneet ansaitun paikan arkivaatekaapissa. Yhdessä muiden urheilumerkkien kanssa Nike kavensi urheilun ja muodin välimatkaa. Nykyisin Nikeä nähdään ihmisten päällä yhtä paljon juoksupoluilla kuin kaupungilla. Vuosien myötä Nike on myös tehnyt näyttävää suunnitteluyhteistyötä aikamme tunnetuimpiin kuuluvien suunnittelijoiden kanssa. Näitä ovat muun muassa Off-Whiten perustaja Virgil Abloh ja Dior.

Suunnitteluyhteistyötä maailmantähtien kanssa

Nike on vuosien myötä jatkanut yhteistyötä huippu-urheilijoiden kanssa. Yhteistyökumppaneita ovat olleet esimerkiksi Kobe Bryant, Serena Williams, Lebron James ja Derek Jeter.

Serena Williams on uranuurtaja, joka on pitkän uransa aikana kaatanut esteitä niin äitinä, naisena kuin urheilijana. Tämä innoitti suunnittelija Virgil Ablohia, kun hän teki yhteistyötä Niken kanssa. Vuonna 2019 julkaistiin Serena Williams’ Nike x Off-White Cape-Jacket. Virgil Abloh inspiroitui Serena Williamsista ja yritti kanavoida hänen persoonansa tähän ainutlaatuiseen luomukseen. KUVA: NIKE.

Nike ei ole pelännyt tehdä mainoskampanjoita, jotka uivat valtavirtaan ja aiheuttavat otsikoita. 2000-luvun alussa yritys voitti kaksi Emmy-palkintoa mainoksistaan. Vuonna 2019 Nike sai jälleen Emmy-palkinnon ”Dream Crazy” -mainoskampanjastaan, jonka se julkaisi 2018 yhdessä Colin Kaepernickin kanssa. Saatat muistaa Kaepernickin NFL-pelaajana, joka vuonna 2016 polvistui Yhdysvaltain kansallislaulun aikana ottelussa nostaakseen huomiota poliisiväkivaltaan mustaihoisia kohtaan Yhdysvalloissa. Mainos herätti monenlaisia reaktioita ja tunteita. Jotkut vihasivat sitä ja polttivat Nikensä, kun taas toiset rakastivat sitä.

Kumipohjien valmistamisesta vohveliraudalla Nike on siis noussut monien itsestään selväksi valinnaksi sekä urheilumaailmassa että sen ulkopuolella. Nike on osoittautunut rohkeaksi muotoilussaan ja viestinnässään. Yritys on auttanut uusia lahjakkuuksia nousemaan huipulle ja jatkaa edelleen urheilun edistämistä innovaatioillaan.

Nike