-25 % sinulle jäsen tai jäseneksi liittyvä.

Näin <span style="color: #333333;"><a style="color: #333333;" href="https://www.stadium.fi/tuotemerkki/peak-performance">Peak Performance</a></span> piirsi uudelleen kartan

Kun joukolla innokkaita laskettelijoita ei ollut lasketteluvaatteita, joita he olisivat halunneet käyttää, syntyi idea omasta vaatevalmistuksesta. Keskellä ruotsalaista laskettelumekkaa Årea syntyi Peak Performance, joka on vuosien aikana kasvanut yhdeksi markkinoiden johtavista tuotemerkeistä. Lue lisää yrityksen tarinasta tästä. Kuva: Adam Klingeteg.

Kaikki alkoi vuonna 1986. Kolme lahjakasta laskettelijaa alkoi keskustella, miksei kukaan valmistanut lasketteluvaatteita, joita he olisivat itse halunneet. Erinomaista toimivuutta ja yksinkertaista ja trendikästä muotoilua. Ei liian näyttäviä, muttei myöskään liian tylsiä. Onnistuisivatko nämä kolme siinä ja saisivatko he myös mahdollisuuden viettää enemmän aikaa laskettelukeskuksissa, joita he rakastivat? Vastaus on kyllä!

Pienessä Åren vuoristokylässä useita kertoja maailmancupien palkintokorokkeilla seissyt laskettelija Stefan Engström, Ruotsin suurimman laskettelulehden tuolloinen päätoimittaja Peter Blom sekä taiteellinen johtaja ja muotoilija Christer Mårtensson alkoivat hioa suunnitelmiaan. Eikä aikaakaan ennen kuin he saivat seuraa entisestä alpinistista ja suksimyyjästä Jonas Ottossonista. Peak Performance oli syntynyt.

80-luvun lopussa neon, glitter ja ylellisyys olivat tehneet tehtävänsä – ihmiset hakeutuivat nyt laadun ja aitouden pariin. Peak Performancen tiimin ajattelutapa oli ajan hengen mukainen, ja prameat tuotemerkit saivat nopeasti kilpailua laskettelurinteissä. Pienessä toimistossa Åressa päivät kuluivat usein laskettelun parissa ja iltaisin suunniteltiin uusia vaatteita ja pakattiin tilauksia. Yritys voitti nopeasti ruotsalaislaskettelijoiden luottamuksen tyylikkäillä ja toimivilla lasketteluvaatteillaan.


Anorakki talvimallistosta 1987–1988. Kuva: Bertil Strandell.

Oikea muotoilu ratkaisee
Jos olet käynyt Åressa, tiedät varmasti, mitä pieni kylä Jämtlandin sydämessä pystyy tarjoamaan seikkailunnälkäisille. Sekä taatusti myös sen, että sää voi olla ennakoimaton ja muuttua nopeasti. Peak Performance on alusta asti pitänyt tärkeänä sitä, mikä heille itselleen on ollut tärkeää – oikea muotoilu ja tekniset yksityiskohdat ovat ratkaisevia. Merkin vaatteet suunnitellaan pienintä yksityiskohtaa myöten siten, että ne kestävät erilaisia säätiloja, seikkailuja ja muotitrendejä.

Monet Peak Performancen 80-luvulla markkinoille tuomista tuotteista ovat edelleen olemassa ja innoittavat jatkuvasti uusiin mallistoihin. 90-luvun lopussa årelaisyritys oli kasvanut isoksi tunnetuksi merkiksi. Uusia myymälöitä, lanseeraus Japanissa, lisää työntekijöitä, takkeja kolmikerroksisesta Gore-Tex-materiaalista ja sponsorisopimuksia. Tuolloin laskettelumerkki myös kehittyi kattamaan tuotteita muihin luontoelämyksiin ja harjoitteluun.


Huipputeknisiä vaatteita, jotka on suunniteltu tarjoamaan optimaalisia elämyksiä luonnossa – liikuntamuodosta riippumatta. Kuva: Adam Klingeteg.

Läheistä yhteistyötä urheilijoiden kanssa
Peak Performance on tehnyt alusta asti läheistä yhteistyötä urheilijoidensa kanssa. Se on tärkeä osa tuotemerkin filosofiaa ja tuotekehitystä. Tuotemerkin yhteistyö tuotteita testaavien ja palautetta antavien urheilijoiden kanssa auttaa merkkiä olemaan koko ajan varpaillaan ja haastamaan itsensä, jotta se pystyy tarjoamaan ehdottomasti parhaita tuotteita.

Yksi merkin urheilijoista on yksi maailman parhaista vapaalaskijoista, Henrik Winstedt. Myös hänen juurensa ovat Åressa, ja hän on ollut osa Peak-perhettä yli 20 vuotta. Vuosien aikana hän on napsinut useita Scandinavian Big Mountain Championships -voittoja, voittanut arvostetun Freeride World Tourin ja ollut finaalissa Mestareiden mestari -ohjelmassa.


Rakkaudesta luontoon ja urheiluun. Kuva: Peak Performance.

100 prosenttia ekologisesti kestävää – 2026
Tuotemerkin vahvuus on ja on aina ollut yhdistelmä innovaatioita, muotoilua, laatua ja hyvää istuvuutta. Peak Performance on kasvanut laskettelumerkistä yhtä itsestään selväksi valinnaksi urheilumuodissa, golfissa, juoksussa, harjoittelussa ja ulkoilussa.

Myös kestävyys on ollut tärkeää vuodesta 1986 lähtien. Niin laadukkaiden, aikaa kestävien tuotteiden valmistuksessa kuin toimittajien huolellisessa valinnassa, jossa kestävyysajattelu on tärkeä peruste. Yritykselle on myös tärkeää olla avoin uusille ratkaisuille ja tekniikoille. 2020-luvulle astuttaessa tuotemerkillä on selkeä tavoite: Merkin tuotteiden kaikki materiaalit ovat sataprosenttisesti ekologisesti kestäviä yrityksen 40-vuotisjuhlavuonna 2026. Tuotemerkin filosofia ja arvopohja ovat pitkälti samat kuin yritystä perustettaessa ja aina läsnä sen mallistoissa – rakkaus luontoon ja urheiluun.