<span style="color: #333333;"><a style="color: #333333;" href="https://www.stadium.fi/tuotemerkki/rohnisch">Röhnischillä</a></span> naiset saavat viitoittaa tietä

Röhnisch on yli 75 vuoden ajan edistänyt liikuntaa Ruotsin rajojen sisä- ja ulkopuolella. Tammikuussa 2020 Emma Stjernlöf aloitti yrityksen toimitusjohtajan tehtävässä tavoitteenaan tehdä yhtiöstä globaali johtava treenituotemerkki naisille. Keskustelimme hänen kanssaan tuotemerkin historiasta, muotoilusta ja työstä kestävän kehityksen parissa sekä yrityksen seuraavasta vaiheesta.

Vuonna 1945 perustettu urheilumerkki Röhnisch erikoistui aluksi voimisteluvälineisiin. Nyt yritys on jättänyt välineet taakseen ja on yksi johtavista naisten treenivaatteiden tuotemerkeistä.

– Voimistelun keskiössä perustetulla Röhnischillä on upea historia. Tuotemerkki on pitänyt kiinni ehdottomasti parhaiden teknisten vaatteiden valmistuksesta liikuntaan, Röhnischin toimitusjohtaja Emma Stjernlöf sanoo.


Voimistelija Hellmut Röhnisch perusti tuotemerkin vuonna 1945. Kuva: Röhnisch.

Voimisteluvälineistä treenivaatteisiin
Röhnischin perusti yrittäjä ja voimistelija Hellmut Röhnisch. Hän syntyi Saksassa ja pakeni Ruotsiin 1932 natsi-Saksasta. Oleskeltuaan lyhyen ajan Haaparannalla hän päätyi lopulta Örebrohon. Uudessa kotikaupungissaan Hellmut jatkoi voimistelu-uraansa. Hän oli nimittäin ollut Saksassa tunnustettu voimistelija, ja Ruotsissa hän voitti voimistelun mestaruuskilpailut 1945 päivä sen jälkeen, kun hän oli saanut Ruotsin kansalaisuuden. Samana vuonna hän perusti Röhnischin, joka toimitti tuolloin voimisteluvälineitä.

Hellmut otti seuraavan askeleen 50-luvulla ja alkoi myydä kumipohjaisia plastisocks-sukkia voimistelijoille. Sukat saavuttivat nopeasti suosiota. Kun aerobic-trendi rantautui 80-luvulla, Röhnisch tarttui uuteen kasvavaan kysyntään ja alkoi valmistaa treenivaatteita naisille.


Röhnisch tarttui nopeasti aerobic-trendiin 80-luvulla. Kuva: Röhnisch.

Tuotemerkki oli 90-luvulla ensimmäisiä, joka alkoi käyttää mikrokuitua vaatteissaan. Mikrokuidun käyttö on mullistanut näkemyksemme treenivaatteista. Nyt ne eivät olleet enää pelkästään käytännöllisiä, vaan myös mukavia.

– Olen tehtävässäni uusi ja pidän arkistoihin tutustumisesta. On kiehtovaa nähdä, mikä ja miten paljon teknologioissa ja muotoilussa on muuttunut ajan myötä. Tämä historiallinen tausta on johtanut Röhnischin siihen, missä olemme nyt, Emma Stjernlöf sanoo.

Tuotemerkki kaikille naisille
Vuonna 2000 Röhnisch asemoitui naisten tuotemerkiksi. Nyt naiset ovat tuotekehityksen perusta iskulauseella: For women, by women.

– Teemme tuotteita vain naisille. Kun sanomme ”For women, by women”, se on täysin totta. Suunnittelutiimimme koostuu vain naisista. Kun toimitaan pitkäaikaisesti vain yhdelle tietylle kohderyhmälle, sen oppii tuntemaan läpikotaisin. Meillä on esimerkiksi tiimi, joka työskentelee vain istuvuuden parissa ja tarkistaa jokaisen pienen yksityiskohdan. Se ymmärtää naisen vartaloa, miltä erilaiset naisvartalot näyttävät, miten haluamme liikkua ja miten keho muuttuu ajan myötä. Yritämme jatkuvasti ottaa askelia eteenpäin ja kehittyä mahdollisimman sisällyttäväksi tuotemerkiksi kaikille naisille.


Kun Röhnischin suunnittelutiimi kehittää uusia tuotteita, lähtökohtana käytetään aina naisvartaloa ja sitä, miten naiset haluavat liikkua. Kuva: Röhnisch.

Vuonna 2002 tuotemerkki astui uudelle maaperälle ja toi markkinoille naisten golfvaatteita. Suunnittelemalla naisille vaatteita innovatiivisista materiaaleista, jotka tuntuvat mukavilta golfkentällä, Röhnisch on saanut jalansijaa kaikkialla Euroopassa. Emma Stjernlöf uskoo vahvasti golfiin tulevaisuudessa.

– Näemme golfissa valtavaa potentiaalia, koska siitä on tullut valtavirtaurheilua. Yhä useammat naiset aloittavat golfauksen, ja naisille perustetaan golfyhteisöjä.

Kestävä kehitys on Röhnischille erittäin tärkeää. Jokaisen kauden alussa tarkistetaan, miten kierrätetyn materiaalin määrää mallistoissa voidaan lisätä.

– Nykyisin 70–80 prosenttia koko valikoimastamme on jo valmistettu kierrätetyistä materiaaleista. Tähtäämme sataan prosenttiin kolmen vuoden sisällä. Uima-asumallistomme on jo nyt valmistettu kokonaan kierrätetystä muovista. Haluamme, ettei meidän tarvitse lisätä otsikoita tuotteisiimme tai verkkosivuillemme, vaan Röhnischin valitessaan tietää tekevänsä ekologisesti kestävän valinnan.

– On myös tärkeää tarkastella ketjun muita osia. Me tutkimme kaikkea kuljetuksista pusseihin. Olemme tarkkoja myös yhteistyökumppaneiden valinnassa. Yhteistyö Stadiumin kanssa on hauskaa, sillä myös Stadium on kiinnostunut näistä kysymyksistä.

Mitä Röhnischillä tapahtuu jatkossa?
– Meillä on erittäin korkeat tavoitteet. Haluamme olla yksi maailman johtavia treenimerkkejä naisille. Olemme jo nyt erittäin tunnettu merkki Pohjoismaissa, joten nyt haluamme tehdä selkeän kansainvälisen matkan. Meillä on upea suunnittelutiimi ja hienoja tuotetavoitteita jatkossa, joten paljon hauskaa on luvassa, Emma Stjernlöf sanoo.