Stadium
Urheilua ja urheilumuotia parhaaseen hintaan


Ostoskorisi sisältö 0 tuotetta


 
Juokse oikeissa kengissä Anna vinkki ystävälle Tulosta

Julkaistu 2010-04-09 Teksti: Maria Goldman, Camilla Porsman

Juokse oikeissa kengissä

Aika ostaa uudet juoksukengät? Tutustu oppaaseen, josta saat kaiken tarvitsemasi tiedon uusien kenkien valintaan.

Kengät ovat juoksijan tärkein varuste, ja kenkien valinta vaikuttaa jalkojen lisäksi esimerkiksi selkään, polviin ja lanteisiin. Jokaisen anatomiset edellytykset ovat erilaiset, ja uusien kenkien valinnassa kannattaa huomioida muutamia seikkoja. Ensimmäinen askel oikean kengän löytämiseksi on tarkistaa jalkaholvin tyyppi. Myymälässä jalkaholvi tarkistetaan niin kutsutussa peililaatikossa, mutta ensimmäisen tarkistuksen voit tehdä myös kotona. Kastele jalkapohja ja astu sen jälkeen kiiltävälle paperille tai ostoskassille ja tarkista jalanjälki. Jos kylpyhuoneesi lattia on tumma, voit astua myös suoraan lattialle.

000408-fot-ill-mellan.jpg
Juostessa jalka kuormittuu äärimmäisellä tavalla, minkä vuoksi suuri merkitys kengän valinnassa on myös jalan liikkeellä (pronaatiolla) eli sillä, kuinka astut jalalla alas ja kuinka varvastyöntö tapahtuu. Yksinkertaisesti voisi sanoa, että jalkaholvin tyyppi (A, B tai C) sekä jalan liike ovat tärkeimmät huomioonotettavat tekijät kenkien valinnassa. Lisäksi tulee luonnollisesti huomioida ruumiinrakenne, juoksutyyli, fyysinen kunto ja harjoittelutekniikka. Kengän tulee tukea jalkaa siten, että se saavuttaa optimaalisimman juoksuliikkeen. Oikean kengän valinnassa on pitkälti kyse poissulkemismenetelmän käytöstä. Jos lähdet liikkeelle itsestäsi ja omista edellytyksistäsi, voit heti sulkea pois useita kenkiä, jotka eivät sovi juuri sinulle. Sen jälkeen voit sulkea pois vähemmän sopivat ja keskittyä niihin, jotka todella sopivat jalkatyypillesi.

Millainen juoksuaskel sinulla on?
Normaali pronaatio
Askellus – ensimmäinen maakontakti kannan ulkosyrjällä.
Jalan kiertyminen – jalka kiertyy sen jälkeen sisäänpäin noin viisi prosenttia ja saa maksimaalisen kontaktin alustaan samalla, kun se kuormittuu kehon painosta.
Varvastyöntö – tapahtuu päkiällä.

Ylipronaatio
Askellus – normaalin askelluksen tapaan ensimmäiseksi kannan ulkosyrjä osuu maahan.
Jalan kiertyminen – jalka kiertyy sisäänpäin enemmän kuin ihanteelliset viisi prosenttia.
Varvastyöntö – tapahtuu lähinnä isovarpaalla ja sen vieressä olevalla varpaalla.

Normaali pronaatio                     Ylipronaatio
00409-Spring-i-rätt-skor.gif

Valitse oikea kenkä juoksuaskeleellesi
Neutraali juoksuaskel – neutraali kenkä.
Jos jalkaholvitestissä näkyy vain puolikas jalka (A), sinulla on todennäköisesti normaali jalkaholvi. Siinä tapauksessa sinulla on todennäköisesti normaali pronaatio. Se tarkoittaa, että ensimmäinen maakontakti tapahtuu kannalla. Sen jälkeen jalka kiertyy sisäänpäin noin viisi prosenttia ja saa maksimaalisen kontaktin alustaan samalla, kun se ottaa vastaan kehon kuormituksen. Varvastyöntö tapahtuu päkiällä. Yksinkertaistaen voi sanoa, että askeleesi on puhdas. Sinulla on siis normaalisti pronatoiva askel, jolloin tarvitset useimmiten neutraalit kengät. Neutraalia kenkää ei ole rakennettu kummallekaan puolelle. Siinä on usein tasainen kovuus välipohjassa ja jäykkä kantakappi, joka pitää jalan paikallaan.
On myös juoksijoita, joilla on erittäin harvinainen supinoiva askel. Silloin akillesjänne kiertyy ulospäin, jalkaterän ulkosyrjä kuormittuu ja juoksija on todennäköisesti jonkin verran vääräsäärinen. Silloin jalkaa kannattaa tukea ylimääräisellä pohjallisella.

Katso kaikki neutraalit juoksukenkämme tästä!


Pronatoiva juoksuaskel – vakaa kenkä.

Yleisin juoksuaskel on pronatoiva juoksuaskel, joka löytyy noin 70 prosentilta kaikista juoksijoista. Kevyessä pronaatiossa, mikä on yleisintä, akillesjänne kiertyy jonkin verran sisäänpäin, mikä saa säären kiertymään sisäänpäin juoksuaskeleessa. Yksinkertaistaen voisi sanoa, että pronatoija astuu kannalla, rullaa askeleen jalan läpi ja työntää lievässä kulmassa. Edellä kuvatussa jalkaholvitestissä kevyt pronaatio näkyy siten, että iso osa jalanjälkeä on näkyvissä. Jos juoksuaskeleesi on pronatoiva, tarvitset vakaat kengät. Jos koko jalka on näkyvissä, jalkaholvi on matala. Silloin tarvitset voimakkaasti vahvistetun kengän tasapainottamaan ylipronaatiota. Pronaatiosta on siis olemassa eri asteita, ja mitä voimakkaampi pronaatio on, sitä vahvistetumpi kengän pitää olla. Ylipronaatiossa kannan ulkosyrjä astuu ensin ennen jalan rullausta. Siten jalan ja nilkan on vaikea vaimentaa iskuja. Juoksuaskeleen lopussa varvastyöntö tapahtuu isovarpaalla ja sen viereisillä varpailla, jolloin ne kuormittuvat rankasti. Tällöin tarvitaan voimakkaasti vahvistettu, vakaa kenkä. Kengässä tulee olla lisätuki sisäpuolella ja kiila jalkaholvin alapuolella, jotta jalka suoristuu hieman. Kengässä on useimmiten jäykkä kantakappi, joka pitää jalan paikallaan. Ylipronaatio on kuitenkin harvinaista.

Katso kaikki pronaatiokenkämme tästä!

Lue lisää artikkeleita kategoriasta