

Seuraavaksi päätetään laudan muoto leveyssuunnassa. Laudassa eli dekissä on erilaisia koveria muotoja:
Radial (laudan tasaisesti kovera muoto).
Progressive (melko tasainen keskiosa ja pehmeästi kohotetut reunat).
W-concave (pieni kohouma keskellä ja kohotetut reunat).
Tub (muistuttaa radial-muotoa, mutta reunoissa on jyrkempi korotus).
Asymmetrical (toisessa reunassa toista jyrkempi taivutus).
Kokeile erimuotoisia lautoja huolellisesti ja selvitä, mikä versio antaa parhaan pidon laudan ja kengän välille sekä parhaan hallittavuuden. Radial ja progressive ovat yleisimmät muodot ja tarjoavat ehkä parhaan yleistuntuman. Siten ne sopivat suhteellisen tuoreelle skeittailijalle. W-concave ja asymmetrical ovat hieman vähemmän vakaita, mutta sen sijaan tarkempia käännöksissä ja kaarroksissa.
Radial (laudan tasaisesti kovera muoto).
Progressive (melko tasainen keskiosa ja pehmeästi kohotetut reunat).
W-concave (pieni kohouma keskellä ja kohotetut reunat).
Tub (muistuttaa radial-muotoa, mutta reunoissa on jyrkempi korotus).
Asymmetrical (toisessa reunassa toista jyrkempi taivutus).
Kokeile erimuotoisia lautoja huolellisesti ja selvitä, mikä versio antaa parhaan pidon laudan ja kengän välille sekä parhaan hallittavuuden. Radial ja progressive ovat yleisimmät muodot ja tarjoavat ehkä parhaan yleistuntuman. Siten ne sopivat suhteellisen tuoreelle skeittailijalle. W-concave ja asymmetrical ovat hieman vähemmän vakaita, mutta sen sijaan tarkempia käännöksissä ja kaarroksissa.
Valitse trukkien kanssa samanlevyinen lauta, jotta saat vakaan laudan. Mieti sen jälkeen laudan taivutusta – haluatko sen olevan keskeltä korotettu (nk. camber) vai laskettu (nk. rocker)? Camber-laudoissa on parempi vaimennus, ja ne kääntyvät helpommin. Rocker-laudat lukitsevat jalat tehokkaasti lautaan ja pääset lähemmäs maata, mikä tuottaa kovan vauhdin.
Yksi huomioitava tekijä on myös laudan kovuus. Pehmeää lautaa on helppo hallita, jos sitä käytetään vain kruisailuun rantabulevardilla. Se on parempi valinta aloittelijalle, mutta muuttuu helposti epävakaaksi ja epäluotettavaksi kaarroksissa nopeuden kasvaessa (esimerkiksi alamäessä).